Gud älskar dig

Varje dag möter människor Guds kärlek - på massa olika sätt.
Sådana stories vill vi dela med oss av här.

Jag heter Samuel Åsberg och har varit med i Församlingen Mötesplatsen sedan jag flyttade till Örebro för ungefär sex år sedan. I församlingen har jag haft flera olika engagemang – bland annat är jag ledare för en av våra husförsamlingar som möts i hemmen under veckorna.

Jag har fått med mig en del av både kristen tro och kyrklighet under uppväxten, men det var först genom min konfirmation som jag mer tydligt påbörjade min resa som kristen. Somliga skulle beskriva det som slutet på ett sökande, det där med att ”hitta” till tron. För min egen del var det nästan tvärtom – att ta steget till att bli kristen och att följa Jesus var för mig bara en början. Visst har det inneburit att jag funnit något, en form av hemkomst – jag tror! Men tron för mig har inte blivit en slutpunkt, utan snarare den utgångspunkt utifrån vilken jag sedan orienterar mig i världen.

Den kristna tron är för mig ett sätt att se på och utforska världen med utgångspunkt i att Gud har skapat, räddat och i varje stund håller världen i sina händer. Den kristna tron är en sammanhållen berättelse, med centrum i Jesus, utifrån vilken jag tolkar mitt eget liv och min omvärld. I vår tid ser vi det ibland som en begränsning att tolka våra liv utifrån en sådan ”mall”. Men för mig har tron inte gjort mitt liv mindre eller smalare. Tvärtom så har tron på många sätt öppnat upp världen för mig – den har för mig väckt en fascination över tillvarons oändliga djup. En fascination över världen, över mina medmänniskor, över mig själv, och förstås över Gud. Tron har för mig gjort tillvaron mer begriplig, och hjälpt mig att göra tillvarons både mörkare och ljusare sidor rättvisa. Inte minst ter sig livet både vackrare och skörare när jag ser på det utifrån trons perspektiv.