Lär känna oss

Församlingen Mötesplatsen består idag av ca 250 vuxna och barn som vill ära Gud, berätta om Jesus Kristus och vandra i takt med den helige Ande. I Örebro, Sverige och på alla kontinenter. Varje söndag firar vi gudstjänst tillsammans i Vasakyrkan och varje vecka möts vi i 22 husförsamlingar över hela stan.

Vision

Vi vill vara ett växande nätverk av husförsamlingar präglade av:

• frimodiga vittnesbörd som drar människor till Jesus Kristus

• fördjupad tro där Ordet, Anden och Gemenskapen formar våra liv

• utsträckta händer som förmedlar Guds upprättelse till skapelsen

Allt för att ära Gud.

Vad vi tror

Mötesplatsen är en kristen församling. Det betyder att vi tror på Jesus och vill följa honom med hela våra liv och allt de rymmer. Vi tror att Gud älskar och vill ha en relation med alla. Vi tror på församlingen som en familj präglad av nåd, kärlek och fred och att Guds ande vill hjälpa oss varje dag. Vi tror att det hos Jesus finns hopp för den här världen.

Vi tror att den Gud som skapade himmel och jord även har sänt sin Son Jesus Kristus till världen, för att var och en som tror på honom ska få ett nytt liv. Vi tror också att livet i tron på Jesus Kristus är till för att levas i en kristen gemenskap, i den helige Andes kraft för den här världen skull.

Vill du veta mer? Vår trosuppfattning sammanfattas i den Apostoliska trosbekännelsen samt den Niceanska trosbekännelsen. Utöver dessa två historiska bekännelsedokument använder vi Lausanedeklerationen för att förtydliga vår syn på Bibeln, evangelisation och kristet socialt ansvar.

Organisation

Mötesplatsen är organiserat som ett nätverk av husförsamlingar. Detta nätverk leds av Församlingsrådet (FR). I FR sitter sju till tio personer invalda på minst treåriga mandatperioder, samt församlingens pastorer. Längre ner på den här sidan hittar du kontaktuppgifter till de som sitter i FR.

Vi har en veckorytm byggd på en växelverkan mellan små och stora samlingar. Varje vecka möts församlingen till söndagens gudstjänst och i husförsamlingar under veckan. Några gånger per termin möts församling till forum. Då samtalar vi främst om frågor som handlar om församlingens identitet och inriktning. Husförsamlingar, gudstjänster och forumsamlingar utgör tillsammans församlingens viktigaste samlingar. Utöver dessa har vi terminsvis olika verksamheter, samt sysslar med både kortare och längre projekt inom en mängd olika områden, till exempel Alpha - en grundkurs i kristen tro.

Evangeliska Frikyrkan

Mötesplatsen tillhör församlingsrörelsen Evangeliska Frikyrkan. Det innebär att vi tillsammans med omkring 300 församlingar i Sverige samverkar i ett internationellt arbete som finns i ett 30-tal länder. Vi är engagerade i att utbilda nästa generations ledare och pastorer och att organiserar olika insatser för att ta ett större socialt ansvar. Engagemanget handlar för oss om förbön, samverkan, ekonomi, att skicka delegater till Evangeliska Frikyrkans beslutande sammankomster.

Församlingsrådet (FR)

• Christian Alderblad